lauantai 23. kesäkuuta 2018

Olisiko aika kahden aikuisen kodille


Näin juhannuksen pyhinä minulla on ollut aikaa miettiä kotiani ja sen sisutusta. Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, olemme rakentaneet Perinnetalomme kymmenen vuotta sitten. Aikanaan minulla oli apuna sisustussuunnittelija, jonka kanssa suunnittelimme talon kaikki pintamateriaalit. Olen ollut tyytyväinen tekemiimme valintoihin esimerkiksi laattojen suhteen. Yleensä kyllästyn asioihin nopeasti, mutta näin kymmenen vuoden jälkeenkin ne miellyttävät minua. Kuitenkin, nyt kun lapset ovat jokainen vuorollaan muuttaneet pois kotoa, olen alkanut kaivata raikastusta kodin sisustukseen. 

Niin kuin tämän blogin kautta olette varmaan huomanneet olen aina rakastanut vanhaa tyyliä ja vanhoja esineitä kodin sisustuksessa. Aikaisemmasta postauksesta voit tutustua talomme nykyiseen sisustukseen. https://elamaavainolassa.blogspot.com/2017/11/kotini-ja-sen-tunnelma.html. Olen ollut sitä mieltä, ettei minun kotiini moderni tyyli sovi.  Siksi sisustus on vuosien varrella pysynyt saman suuntaisena, vain värimaailmat ovat muuttuneet. 



















Remontoimme viime vuonna makuuhuoneen ja siitä tuli yllättävän moderni. Värimaailma on harmoninen ja kalusteet valittu talon henkeen sopiviksi. Makuuhuoneen remontin myötä aloin miettimään voisiko tällaista tunnelmaa laajentaa myös muualle kotiin. 




Kiersin taloa ja listasin asioita, joita en lähtisi kodissani vaihtamaan. Niihin valintoihin olen tyytyväinen edelleen. Esimerkiksi vessan laatat, ne ovat ihanat. Valitsimme jo kymmenen vuotta sittten kaakelikeskuksesta isot laatat, jotka tulivatkin sitten laajemmin kotien sisustuksiin muutaman vuoden kuluttua. 



Myös kylpyhuoneessa on kaakelikeskuksesta valitsemamme laatat. Tyyli on hillitty, mutta pidän suihkunurkkauksen monimuotoisesta laatasta, joka tuo tiettyä eloisuutta muuten valkeaan tilaan. Iltaisin ledivalo valaisee laatan kauniisti. 




Saunatilan olen ajatellut päivittää nykyaikaan, tällä hetkellä seinissä on kästtelemätöntä tervaleppää, muutos voisi olla jotain tämän suuntaista, jota Warkop oy on esitellyt nettisivuillaan http://www.warkop.fi/gallery.php?gallery_id=5

kuva Warkop OY

Muutama vuosi sitten teimme valmiiksi pääsisäänkäynnin verannan ja siitä tuli ihanan romanttinen. Sateisina päivinä runsaat ikkunat tuovat luonnon sisään. Olen siis ehdottoman tyytyväinen verannan lopputulokseen. 


Keittiö on Puustellin mallistosta. Kannustalo esitteli Tuusulan asuntomessuilla vuonna 2000 Rauhala talon, josta sain idean omaan keittiööni. Aluksi suunnittelimme avokeittiötä, lasivitriiniseinä toi kuitenkin keittiöön kaivattua näkösuojaa. Raikastaisin keittiötä vain tapetein ja tekstiilein. 





Kaikki muut huoneet päivittäisin uusin materiaalein ja huonekaluin. Tein postuksen Ikean tämän kesän sisustustrendeistä,sen voit kokonaisuudessa lukea täältä https://elamaavainolassa.blogspot.com/2018/03/ikea-tuo-kevaan-kotiin.html

Keräsin tähän Ikean tunnelmaa jonka haluaisin tuoda omaan kotiin värein, sisustuselementein ja tekstiilein. 















Olen itsekin yllättynyt, miten makuni on näin muuttunut viimeisen vuoden aikana. Liittyykö tämä kokemaani ikäkriisiin  ehkä  tai sitten vain on tullut aika muutokseen, myös kodin suhteen. Lapset ja minut tuntevat ystävät ovat varmasti ihmeissään, minusta on ehkä löytynyt uusi piirre ;) Kuitenkin yhtä kaikki olen innoissani, kun suunnitelmat on saatu alulleen. Ihan sama meneekö siinä muutama kuukausi, puoli vuotta vai vuosi lopputulos on varmasti tyydyttävä.
Haluaisin kuulla myös teidän kokemuksia. Onko sisustuksenne ja makunne muuttunut täysin vuosien varrella, oletteko tehneet muutoksia kodissanne ja olleet niihin tyytyväisiä. Itselleni koti on turvasatama, joka muuttuu elämän vaiheiden myötä. Olisiko nyt siis aika rakentaa kahden aikuisen koti....

Näihin aatoksiin Mukavaa päivää kaikki te ihanaiset 

                                                   Kati <3 
















 

12 kommenttia:

  1. Voi, on todella muuttunut ja moneen kertaan :) Kaunis kodikas koti teillä ♥

    VastaaPoista
  2. Kiitos😊 tää mun muutos suunnitelma tuntuu vaan niin isolta et mietin jos en lopputuloksesta viihdykään🤔. Kuitenkin kymmenen vuotta on pitkä aika, talo kaipaa jo pintamateriaalien suhteen huoltoa, nyt olisi hyvä hetki😉

    VastaaPoista
  3. Kyllä maku muuttuu ainakin osittain . Meillä tuli remontin myötä alakertaan uutta ja vanhaa sekaisin maltilla . Tavaraa olen karsinut pois paljon. Pois en kaikkea ole laittanut vaan ne eivät vaan ole kaikki yhdellä aikaa esillä. Yläkertaan taas tuli olohuoneeseen kaikki vain uutta . Ymmärrän sinua kyllä sitä joskus kaipaa vaihtelua .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on, meillä samat huonekalut ollut jo kauan,nyt kaipaisi vaihtelua😉

      Poista
  4. Hei vaan, tulin blogiisi ensikertaa vierailulle. Tervetuloa piipahtamaan myös Villa Kardemummassa.
    Me muutimme tähän taloon reilut 11-vuotta sitten. Meidänkin kotimme on perinnetalo. Taidamme elää myös aika samaa elämänvaihetta, sillä meilläkin esikoinen 22v. on asunut jo kolme vuotta opiskelujensa vuoksi toisessa päässä Suomea. Nyt lähdössä on keskimmäinen 18v. Kotiin jää vielä minun, miehen ja koiran lisäksi kuopus 14v.
    Kotia olen päivittänyt kovasti viimeisen kolmen vuoden aikana ja päivitys jatkuu. Koululaisten kodista on muotoutumassa aikuisten koti, jossa kaikelle on oma paikkansa ja jossa on mahdollista nauttia kauniista näkymistä, hyvästä ruuasta ja vaikka kotisohvalta elokuvien katsomisesta/lukemisesta. Värimaailma on selkeytynyt ihan valtavasti ja tekstiileihin sekä valaistukseen olen vähitellen panostanut aina enemmän. Remontoimme pikkuhiljaa ja ajatuksen kanssa, mutta koko ajan meillä on käynnissä jokin muutos. Tällä hetkellä päivitämme yläkerran wc-tilaa ja syksyllä luvassa on makuuhuone ja tv-huone rempat. Myös uusi ulko-ovi on tilauksessa. Nyt on juuri oikea hetki tehdä se aikuisten koti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin samanlaisissa elämänvaiheissa ollaan ja samanlaisin aatoksin 🌼 Mulla remonttisuunnitelmat vielä suunnitelmina, mutta pikkuhiljaa kohti toteutusta, onneksi ei ole tässä elämänvaiheessa enää kiire mihinkään 😉 kiva kin vierailit blogissani, sinunkin vaikutti tosi mielenkiintoiselta 😊

      Poista
  5. Hei! Heitin sinulle haasteen, jonka näet blogistani. Jos siltä tuntuu, niin osallistu. Minä ainakin tykkäsin :) Hyvää heinäkuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. otan vielä haasteen vastaan😉 Pauliina

      Poista
  6. Luulen, että osa syy voi olla tuo lasten kotoa muutto. Meillä on myös kaksoset lähdössä collegeen, joten jotain muutoksia varmasti on tiedossa vaikka ”yksönen” kotiin jääkin. Mutta tavattoman kaunista ja viehättävää teillä on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos, näin paljon myöhässä "omamaamansikka" . Lasten muutto tosiaan ja sen myötä oman erilaisen itsensä uudelleen löytyminen..kaikki vaikutra.😉 Kiitos 😍

      Poista
  7. Oi miten ihania kuvia ja niin kaunis koti♥ Minä ihastuin tuohon teidän verannan tapettiin, onko se mistä hommattu:) Kyllä vaan vuosien aikana se maku ja mieltymykset muuttuu, nykyään pidän kovasti vaaleista pinnoista:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos 😍 Tapetti on ostettu aikanaan paikallisesta Rautiasta, mutta aikaa siitä on useampi vuosi. Itse olen aina tykännyt värikkäästä sisustuksesta, mutta nyt itselläkin mielessä vaaleat ja maanläheiset sävyt. Näin se varmasti on, ihminen muuttuu vuosien saatossa ja maku sen mukana. Mukavaa joulunodotusta sinne☺

      Poista